HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
aktuális

„KRISZTUS FELTÁMADOTT”

2014. április 18. (péntek) 06:16
(Jeney Edit jegyzete) Lassan jérce lesz a kiscsirkéből, a nyuszi maholnap már pörköltnek való, a barka meg elhervadt… Mi az? Megkésett a húsvét? Nincs szinkronban a természettel? A hozzá kapcsolódó szimbólumok nem aktuálisak, nem lehet tudálékosan vagy szemforgatósan elmagyarázni, hogy miért ez meg az? Lehet, hogy az időjárás (a mai idők járása) ennek az ünnepnek sem kedvez?

Lehet erőltetni a szokásokat, gyerekkorban ez még megy is, csakhogy aztán felnő a kislány, s bejelenti: köszöni szépen, hogy úgy megtanulhatta a fortélyokat, hogy tojásírásban versenyre kelhet bármelyik gyergyóalfalusi asszonnyal, de őneki most ilyesmire nincs ideje, és különben is, hozzá ugyan ne jöjjenek locsolkodni, utálja, ha pacsuli szagú, inkább el is megy otthonról. A kedves anyuka először hebeg egy kicsit, aztán azt mondja: jó. Tudja, ha most elengedi, akkor fog visszatérni a gyerek, no nem a pacsuli szaghoz, hanem a tojás írásainak a jelentéséhez. Vagyis a lényeghez… (Arra, hogy a magyar népművészeti kincseink egy koherens világlátás „titkait” hordozzák, egy barátnőm hímzései és a magyar motívumokról szóló előadásai nyitották rá először a szememet.)

Azt tudomásul kell venni: ha valaminek az éltető létformája, a közösség felbomlik, akkor az általa megteremtett szokás is megroggyan, átértékelődik. Másra használjuk, dísszé válik, s időnként leporoljuk, mint a valamelyik szépanyánktól ránk maradt cserép főzőedényt, vagy a régiségvásáron „zsákmányolt” szuszékot.

És hogyan viszonyul az átalakult, sokszor piacosított forma az eredeti lényeghez?! Sokszor sehogy, vagy éppen-éppen hogy… S amiért a világ keresztyén része ünnepli húsvétot – a közösség támogatásával vagy annak ellenére –, az a lehető legszemélyesebb  ügy. Olyan személyes ügy és kapcsolat az Isten és ember között, mint férfi és nő között a szerelem vagy a szeretkezés. Ez túl van azon, hogy „Hiszek hitetlenül Istenben, / Mert hinni akarok, / Mert sohse volt úgy rászorulva / Sem élő, sem halott.” Ez nem akarás kérdése, nem valami deklarált elmélet, nem szép szavak és bebiflázott holt tanítás. Az élő hit: tapasztalati tényen nyugvó bizalom. Ezt ajándékként kapjuk. Mondhatni keresztyénül: kegyelemből.

Miként a kálvinista Reményik Sándor precízen írja: „…S akkor – magától – megnyílik az ég, / … / Akkor – magától – éled a remény. / Álomfáidnak minden aranyágán / Csak úgy magától – friss gyümölcs terem. / Ez a magától: ez a Kegyelem.”

Jézus Krisztus feltámadásának megtapasztalását és örömét kívánom minden Olvasónknak!

Vissza