A jogász válaszol: A szavatosság és jótállás új szabályai
2014. december 10. (szerda) 17:59A törvényi rendelkezések részletszabályait a fogyasztó, és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott árukra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV.29.) NGM rendelet tartalmazza. Ez a rendelet 2014. május 14-én lépett hatályba, rendelkezéseit az ezt követően eladott termékekre kell alkalmazni.
Az új jogszabály a korábbinál pontosabban határozza meg a fogyasztók és a kereskedők kötelezettségeit, valamint szigorúbb tájékoztatás érvényesül a békéltető testületek vonatkozásában.
Fontos szabály, hogy továbbra is a fogyasztónak kell a szerződés megkötésének tényét bizonyítania. Így a számla, nyugta megőrzése a szavatossági jogok érvényesítésének alapfeltétele.
Amennyiben a kereskedő vagy a gyártó vitatja, hogy vele kötötte meg a szerződést a panaszos, úgy köteles felhívni a figyelmet a fogyasztó panasztételi jogára és a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény szerinti panaszintézési előírásokra. Ugyanakkor, ha a vásárló be tudja mutatni az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot, ez esetben már a szerződést megkötöttnek kell tekinteni. Az említett bizonylat voltaképpen az a számla vagy nyugta, amely az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kerül kibocsátásra.
Nincs változás abban a kérdésben, hogy a vállalkozás (a forgalmazó, illetőleg maga a gyártó is, ha ez utóbbinál jelentették be a kijavítási igényt) továbbra is jegyzőkönyvet köteles felvenni a bejelentett igényről, egyúttal annak másolatát át kell adnia a fogyasztónak
Ha a vállalkozás el kíván térni attól a jogtól, amelyet a fogyasztó érvényesíteni kíván, és máshogy szeretné a vitát rendezni, akkor ezt indokolnia kell.
Ugyancsak meg kell adni már a jegyzőkönyvben is az arra vonatkozó tájékoztatást, hogy vita esetén a fogyasztó a megyei békéltető testületek eljárását kezdeményezheti.
Ha a vállalkozás nem tud nyilatkozni a fogyasztó igényének teljesítéséről, ebben az esetben, a jegyzőkönyv felvételétől számított legkésőbb öt munkanapon belül köteles tájékoztatni a fogyasztót. Ha ennek eredményeként később elutasítja a fogyasztó igényét, akkor ennek indokáról szintén felvilágosítást kell adnia, továbbá fel kell hívni a panaszos figyelmét arra, hogy panaszával a békéltető testülethez fordulhat.
Ha az eladó az árut átveszi kijavításra, avagy bevizsgálásra, akkor erről is külön elismervényt kell kiállítani és átadni a fogyasztónak. Ezen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, az árucikk azonosításához szükséges adatokat, az átvétel időpontját, valamint azt az időpontot, amelyen a fogyasztó már átveheti a kijavított dolgot.
A fogyasztó továbbra is bejelentheti jótállási igényét a kereskedő helyett a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál, Új szabály, hogy ha a fogyasztó igényét a megadott szakszervízben jelentette be, akkor a szerviz köteles értesíteni a az eladót a jótállási igény bejelentéséről.
Dr. Tulipán Péter Dr. Strassburger Gyula
BAZ Megyei Békéltető Terstület elnöke BAZ Megyei Békéltető Testület elnökhelyettes
Tweet Megosztás Facebook-on Megosztás LinkedIn-en Vissza