HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANAJÁNLÓVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESÉLETMÓDX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
hírek

Megérkeztek az első szállítmányok a Tiszán

2020. január 6. (hétfő) 21:23
 

A Tisza parton felállított lánctalpas daru december végén fogadta első szállítmányait Tiszaújvárosban. Az uszály konvoj olyan, közúton nem szállítható kulcsberendezéseket hozott, melyek együttes tömege meghaladta az 1300 tonnát.

A rakomány egyik fele Spanyolországból érkezett, egy reaktorból, két desztillációs oszlopból és három tartályból állt. A berendezések több mint egy hónapja hagyták el a spanyolországi gyárat. Mintegy 5.000 kilométeres utat kellett megtenniük, hogy a Földközi- és Fekete-tengereken, valamint a Dunán és a Tiszán keresztül Tiszaújvárosba érkezzenek. A szállítmány legnehezebb része két technológia tartály, amelyek tömege egyenként 172 tonna, átmérőjük 5 méter és magasságuk 29 méter. A tartályok a poliol gyártás egyik fontos alapanyagát tárolják majd.  

A szállítmány másik fele a belgiumi Genkből indult, ahol négy vegyipari tornyot gyártottak a poliol beruházáshoz. A folyami szállítás során 2300 kilométert tettek meg 8 ország területén keresztül a Rajna, Majna, Rajna-Majna-Duna csatorna, Duna és Tisza útvonalon. A szállítmány legnagyobb tömegű berendezése pedig 220 tonna 37 méter magas és 4 méter átmérőjű. A poliol vegyipari komplexum egyik legmagasabb elem is megérkezett, a 82 méter magas és 4 méter átmérőjű kolonna hossza miatt két darabban érkezett.  

A daru körülbelül 70 készüléket fogad majd a kikötőben, amelyek súlytartománya 10 és 408 tonna között van, méretük pedig néhány métertől 73 méterig terjed. A készülékek többsége súlyuk és méretük miatt nem szállítható közúton. A lánctalpas daru feltűnő jelenség, ugyanis 750 tonna maximum teherbírással rendelkezik és 140 méter maximum emelési magasságot képes elérni. Ezt a típust a szélturbinák építésénél is előszeretettel alkalmazzák, mert sokrétűen használható és a telepítése is gyors. Európában ez a kapacitású daru csak korlátozott számban áll rendelkezésre.  

A szállítmányok a kikötőből az építési területig kifejezetten erre a célra kialakított úton érkeznek, amelyen több útszakaszt felújítottak és építettek. Például a Tiszapalkonyára vezető úton egy, az út fölött átívelő csőhidat ideiglenesen elbontottak, hogy a nagyméretű eszközök átférjenek ezen a ponton. A szállítások lebonyolításánál több forgalomtechnikai eszközt, például jelzőtáblákat és villanyvezetékeket leszereltek, amelyeket a műveletek végeztével helyreállítanak.

(fotó: MOL,  drónfotók: Kulcs Magazin)

Vissza